Slip Byrden

Det var juni, det var sommer, men det mærkede jeg intet til. Jeg var på vandring på Hærvejen mellem Vrads Sande og Jelling, og vejret var ganske forfærdeligt.

Medvandrere på Hærvejen

Medvandrere på Hærvejen

Det regnede og blæste nådesløst, og der var ingen udsigt til opholdsvejr den næste time. Regnslaget holdt heldigvis det værste vand ude, men jeg var kold og træt. Højt oppe på bakken kunne jeg se en af Danmarks højest beliggende kirker, Øster Nykirke – 127 meter over havet – og jeg længtes bare efter at komme i ly.

Da jeg langt om længe træder ind i kirken, mærker jeg til min overraskelse, at kirken både er lun, lys og venlig. Mens jeg nyder synet af kirkens smukke altertavle, hvor hovedmotivet er Jesus’ indstiftelse af nadveren, vælger jeg næsten helt symbolsk at slippe af med min tunge rygsæk. Den har tynget mine skuldre alt for længe og har ikke gjort mig godt.

Forbarm dig over mig

Da jeg har sundet mig lidt, vælger jeg at knæle ved alterskranken. Jeg giver mig god tid til at bede for min familie, mig selv og min videre færd på Hærvejen. Bønnen og stilheden hos Kristus sluttes af med den kendte bøn: “Herre Jesus Kristus, Guds søn, forbarm dig over mig, en synder”.

Udsigt fra Øster Nykirke

Da jeg rejser mig, føler jeg både fysisk og mentalt, at verden og min vandring ser væsentlig lysere ud. Inden jeg begiver mig videre, fylder jeg yderligere energi på depoterne ved at spise min medbragte sandwich med salami. Men som om det ikke er nok; da jeg træder ud af kirken, er Guds dejlige sol brudt igennem og lyser på mig og det smukke landskab på den anden side af kirkegårdsdiget. Inden længe slår jeg følge med et par andre vandrere, som skal samme vej.

Opmuntring og nyt mod

Nu går tingene ikke altid vores vej, som det gjorde for mig i kirken. Ærlig talt kan livet for mange være en ørkesløs vandring uden udsigt til forandring, og er det måske for dig? Men uanset dit livs mere eller mindre håbløse situation gør det altid godt at finde hvile i din fars favn. Her kan du betro ham alle dine synder og byrder. Her må du bede om tilgivelse og oprejsning for dit livs fejltagelser. Hos ham kan du finde opmuntring og nyt mod. Benyt dig af det!

Må din tro bevare gløden,
og dit håb sit stærke vingeslag,
og må kærligheden fylde dig,
og din Gud velsigne dig og dit,
indtil vi ses igen
må Gud holde, holde dig – i sin hånd.

Holger Lissner 2005

Kilde: IMT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*